donderdag 28 augustus 2014

Nutty Vegan Chocolate Chip Cookies voor redders

Opstaan met regen, gaan slapen met regen en daartussen… niets dan regen. Zomer noemen ze dat dan. 



Veel meer dan binnen zitten, kerstfilms kijken (nog maar 4 maanden en het is zo ver, dus er moet dringend aan de voorbereidingen gewerkt worden), gezelschapsspelletjes spelen en wat geĆ«xperimenteer in de keuken zat er de laatste dagen dan ook niet in. 


En toch… Hoe slecht het weer dan ook mag zijn, zomer is zomer en tijdens die zomer wil ik zwemmen. Niet in het stedelijk zwembad tussen de aquagymende zestigplussers. Ik bedoel zwemmen, als in zwemmen in de zee



Dat  was dus het plan voor deze dag vol regen. Nu zat mijn geweten wel nog met 1 probleempje: redders. Zelfs op een dag als deze zitten zij dapper in hun mooie oranje-wit gestreepte strandkabien, er vast van overtuigd dat ze de hele dag niets anders zullen hoeven te doen dan te kaarten. Want welke zot zou het hen (en zichzelf) nu aandoen bij dit weer in zee te kruipen? Kuchkuch, ontschuldige blik, hand in de lucht.

Ik kon het dus niet over mijn hart krijgen die gasten speciaal voor mijn zomerzwemprincipes in de wind, kou en regen te laten staan. Zo menslievend ben ik wel.


Niet zwemmen dan? Nenee, compenseren. Dat moest er gebeuren. En waarmee kan je een portie redderleed nu beter compenseren dan met huisgebakken koekjes. En daarbij, ik zocht al een tijdje een kans om mijn favoriete American chocolate chip cookies te veganizen Ć©n –vooral- ik had gewoon zelf zin in koekjes. 



Een klein uurtje gemix en gebak later geurde de keuken naar de lekkerste vegan cookies die ik tot hiertoe fabriceerde. Na een uitgebreide proefsessie (ik moest toch zien dat ik die redders niks oneetbaar voorschotelde …) stak ik drie mooie exemplaren in een doosje en trok naar the beach. Lieflachend klopte ik aan bij de vier (!!! Lees de vorige zin opnieuw en u zal mijn plotse paniek begrijpen) druk kaartende redders met mijn koekjes en de vraag of ik alsjeblieft mocht zwemmen. Vier licht verontwaardigde, iets minder licht gefrustreerde blikken en het antwoord dat ik zeker mocht zwemmen en dat ze al betaald werden en ze mijn koekjes dus vriendelijk weigerden. 

“Ze weten niet wat ze missen” dacht ik, maar koekjes eten/ aannemen is waarschijnlijk verboden volgens het redderprotocol. 



Om eerlijk te zijn, had ik toen ik in mijn bikini de zee in stapte en de weinige andere mensen op het strand in fleece en regenjas regen en wind zag trotseren, toch wel even serieus spijt van mijn principes. Maar terugkeren was geen optie. Te trots, te koppig …



Dik 20 minuten later keerde ik verkleumd maar tevreden met mijn 3 koekjes terug naar huis. 
Warme douche. Donsdeken. Kerstfilm. En verrukkelijke chocolate cookies met een tas hete thee. 


Nja, zot zijn doet geen zeer. ’t Is alleen een beetje frisjes. 



Nutty Vegan Chocolate Chip Cookies



            - 200g zelfrijzend bakmeel
            - 75g notenpulp van home made notenmelk
               OF 75g gemengde noten, tot fijn poeder gemalen in de keukenrobot
            - 1 afgestreken tl bakpoeder
            - 2 el fijngemalen lijnzaad
            - snuifje zout


            - 100g kokosbloesemsuiker
            - 1 el dadelstroop
            - 50g gesmolten kokosolie
            - 1 el vanille-extract
            - 3 el amandelmelk

            - 2 handenvol (vegan) chocolade druppels



  1. Meng het meel, het notenpoeder, bakpoeder, lijnzaad en zout in een grote mengkom. Wie de noten en het lijnzaad vooraf niet fijnmaalde doet alles gewoon in een keukenrobot (met mes) en mix alles tot poeder.
  2. Meng in een ander kommetje de suiker, dadelstroop, kokosolie, vanille-extract en amandelmelk en voeg dit mengsel bij de droge mix.
  3. Kneed alles even door, voeg de chocoladekorrels toe en kneed opnieuw.
  4. Vorm een lange worst van het deeg en laat het ongeveer 30 minuten opstijven in de koelkast. Verwarm intussen de oven voor op 180°C.
  5. Snijd plakjes van ongeveer 1 cm dik van het deeg en bak deze 12 minuten in de voorverwarmde oven. De koekjes lopen bijna niet uit tijdens het bakken, dus je kan ze gezellig dicht bij elkaar leggen op de met bakpapier beklede bakplaat.
  6. Als je de koekjes uit de oven haalt, zullen ze nog een beetje zacht zijn, maar ze worden krokanter bij het afkoelen. Laat ze dus afkoelen op de bakplaat als je geen verbrokkelde chocolate chip cookies wilt, want dat zou zonde zijn …





Geen opmerkingen:

Een reactie posten