zondag 4 oktober 2015

Het grote gooi-nooit-sappulp-weg-plan

In een van mijn vorige posts vertelde ik u over mijn ervaring met de sapcentrifuge.
Geen onaangename ervaring. Alles behalve.
Er was echter 1 probleem: verspilling.

Ik verklaar mij nader: pulp. Als je sapjes maakt, heb je daar behoorlijk wat groenten en fruit voor nodig. Het jammere is dat de centrifuge enkel het sap uit die vruchtjes gebruikt. “Het is daarvoor een SAPcentrifuge”, I know. 
De pulp blijft zielig en vergeten achter in het afvalbakje. En als ik spreek over pulp, dan bedoel ik véél pulp, want voor 1 glaasje sap, heb je zeker 2 glaasjes pulp. Niet bepaald een hoog rendement, als je het mij vraagt.

Ik kon het wegsmijten van al dat pulp niet langer aan en besloot iets te zoeken waarvoor die arme pulp nog zou kunnen dienen. Ik kwam opnieuw uit bij granola. Opnieuw, want van amandelpulp van mijn amandelmelk, maak ik ook steeds granola. De link is u wel duidelijk.

De ene hoop pulp, is natuurlijk de andere niet. Ik experimenteerde met de drie pulprestjes van de sapjes uit die bewuste sappost. Daarin bleken niet alle pulprestjes even bereidwillig tot het worden van granola. Ik wil hierbij iedereen ten strengste afraden ooit granola te maken van boerenkoolpulp. Been there. Done that. Failed.

Het meest geschikt, bleek de pulp van het oranje sapje. Daarin zaten worteltjes, appels en gember. De stap naar een carrotcake granola, was dan ook klein en meer dan geslaagd. Een kruidige granola die smaakt naar carrotcake. Heerlijk in wat natuuryoghurt, als topping op een verse fruitsalade of in wat havermelk.

Geef je pulp dus een tweede leven en maak granola! 
Precies een slogan voor de kringloopwinkel...

Carrotcake granola van sappulp




- 200g roggevlokken
- 100g havermout
- 1 el kaneel
- ½ tl zout
- 2 handenvol rozijnen of cranberries
- 2 handenvol walnoten
- 200g pulp van een zoet sapje waar bij voorkeur wortel in zat, bijvoorbeeld van mijn      oranje sap
- 3 el honing, rijst- of ahornsiroop
- 3 el gesmolten kokosolie

  1. Meng de havermout, roggevlokken, kaneel, rozijnen en het zout door elkaar. Meng er de pulp, honing en olie onder en roer stevig alles omhuld is door olie en honing en de pulp mooi verdeeld is.
  2. Spreid het granenmengsel dun uit op een met bakpapier beklede bakplaat en bak de granola gedurende 45 minuten op 180°C. Roer hem hierbij om het kwartier eens om.
  3. Haal de granola uit de oven en laat hem afkoelen. Daardoor hoort hij krokant te worden. Is dit niet het geval, stop je hem nog even in de oven.
  4. Bewaar de afgekoelde granola in een afgesloten doos. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten