zaterdag 13 februari 2016

Spread the love

Heel lang geleden was er een bisschop die stiekem koppels trouwde, die volgens de Kerk beter niet als man en vrouw bestempeld zouden worden. De Kerk kwam daar achter en de bisschop werd - op 14 februari- onthoofd.

Die bewuste bisschop heette Valentijn. Het feest van de liefde was geboren. 

Hoewel Valentijn tegenwoordig meer commercieel gezwets dan een dag van liefde inhoudt, vind ik dat we deze dag niet zomaar voorbij mogen laten gaan. Niet dat ik voor al dat melig, romantisch koppeltjesgedoe preek, alles behalve. Wel vind ik dat dit een mooie dag is om iedereen die je lief is dat eens duidelijk te maken. 

Ik herinner me nog die ene Valentijnsdag in het tweede middelbaar, toen een meisje uit de klas iedereen met een hartvormige brownie verraste. Ik herinner me ook dat het pas door dit gebaar was dat ik besefte dat Valentijn een feest is voor iedereen, dus niet enkel het meisje-jongen-kaarsjes-en-kusjes-gebeuren. Dat browniehartje, dat me met zoveel liefde gepresenteerd werd, liet me inzien dat Valentijn een dag is waarop je je vrienden en familie eens kan zeggen wat ze voor je betekenen. Iets waar eigenlijk niet eens een speciale dag -laat staan een hoofdloze heilige- voor nodig zou moeten zijn, maar dat ter zijde. 

Moraal van mijn verhaal: spread the love en zeg het met een browniehartje!  

Browniehartjes met frambozen



  • 150g volkoren meel
  • 200g puur cacao-poeder 
  • 1 el (16g) bakpoeder
  • 1/3 tl (1g) stevija
  • 1 pot kikkererwten van 340g (giet het vocht niet weg!)
  • 1 kleine appel
  • 250g ontpitte dadels
  • 100g kokosolie, gesmolten
  • 1 el notenboter naar keuze
  • 1 tl vanille-extract
Voor de frambozencoulis
  • 1  kop frambozen uit de diepvries, ontdooid + een paar extra voor de afwerking
  • 1 el chia zaad (optioneel)
Werkwijze
  1. Zeef het meel, cacaopoeder en bakpoeder in een grote kom. Het zeven voorkomt dat je plots een brok bakpoeder in je brownie tegenkomt. Niet aangenaam, ik kan het u verzekeren. 
  2. Nu het deel dat je enorm aan dit recept zal doen twijfelen, maar vertrouw me: alles komt goed. Hier gaan we: Hang een zeef boven een pot, laat de kikkererwten in de zeef uitlekken en bewaar het vocht. Je hoef de kikkererwten ook niet te spoelen, zo vermijd je dat het kostbare vocht verloren gaat. "Gaan we nu serieus dat sap gebruiken?" Ja, dat zal de eitjes in de brownie vervangen. Ik herhaal: het komt allemaal goed.
  3. Klop het kikkererwtenvocht op met de stevia tot het eruit ziet als stevig opgeklopt eiwit. Net als echt eiwit is het klaar wanneer je de kom boven je hoofd kan houden zonder nadien te moeten douchen. 
  4. Doe de ontpitte dadels in een microgolfovenbestendig kommetje en voeg zoveel water toe tot ze helemaal onder staan. Laat de dadels ongeveer 2,5 minuten "garen" in de microgolfoven. Hierdoor zullen ze straks makkelijker de pureren zijn. Giet het water weg en laat de dadels uitlekken. 
  5. Doe de kikkererwten, samen met de appel (ongeschild, maar verwijder natuurlijk wel het klokhuis), de kokosolie, notenboter, uitgelekte dadels en het vanille-extract. Mix tot een gladde puree. 
  6. Meng  de kikkererwtenpuree onder het cacao-meelmengsel. Voeg het opgeklopte "eiwit" toe en meng het er stevig onder. Zorg dat alles mooi gemengd is. Het beslag zal behoorlijk stevig zijn, dit is normaal. 
  7. Bekleed een vierkante ovenschaal (ongeveer 25 bij 25) met bakpapier en vul ze met het browniebeslag.  Strijk de bovenkant mooi vlak. 
  8. Bak de brownie 30 minuten tot de bovenkant zo mooi begint open te scheuren, op 180°C. Elke oven is anders, dus controleer even met een naald  of hij niet te rauw meer is vanbinnen (je naald moet er niet droog uitkomen, want je wil de brownie wel nog een beetje smeuiig)
  9. Laat de brownie afkoelen op een rooster. 
  10. Maak intussen de frambozencoulis door de frambozen te pletten en er het chiazaad door te roeren. Bewaar even in de koelkast.  
  11. Neem een hartvormige cookie-cutter en steek een paar mooie hartjes uit je brownie. 
  12. Geef de hartjes zo weg of leg ze op kleine bordjes, lepel er een beetje frambozencoulis over en versier met een paar framboosjes.

    Fijne Valentijn! 
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten