zaterdag 14 december 2013

Gran-Hohoho-la


Ik ben zo het type dat eind augustus alvast begint uit te kijken naar Kerst. Een rasecht een kerstmens in hart en nieren dus. En ik ben daar fier op.
Sinds enkele weken galmt Frank Sinatra met zijn “Haveyourself a merry little Christmas” dagelijks door ons huis (kitscherige, old-fashoned kerstmuziek, zwaar ondergewaardeerd als je het mij vraagt), staat de living vol kerstrozen en branden de lichtjes van de kerstboom zodra het ook maar het minste beetje donker wordt. De afgelopen 2 weken examens waren dan ook een ware marteling aangezien mijn hoofd al volledig in Kerst-stand stond. Maar die tijd is gelukkig voorbij en nu kan ik mij dus volledig overgeven aan de Kerstmood. Eindelijk.
Eén van mijn traditionele kerstbezigheden is het maken van culinaire kerstcadeautjes. Om eerlijk te zijn denk ik dat ik daar meer plezier aan beleef dan diegene die mijn kerstgeschenkjes krijgt, hoewel… wie wil er nu geen lekkere zelfgemaakte geconfijtete gember, vegan kokoskoekjes, kruidige nootjes, home-made pralines,appelchips of … granola. Mijn papa bijvoorbeeld is een enorme cornflakes- en granolafan. Hij krijgt van mij dan ook elk jaar een grote pot zelfgemaakte granola cadeau. Elk jaar een andere soort, naar mijn gevoel van het moment. Dit jaar wordt het appel-cranberry-amandelgranola. Ik proefde hem al voor (lees: ik at de helft zelf al op, kwestie van er zeker van te zijn dat hij echt wel lekker is natuurlijk – ja, koken is een zware job :p ) en hij is, al zeg ik het zelf, geweldig: knapperig, kruidig, zoet en warm.   
Voor wie dus nog op zoek is naar een klein, leuk, origineel cadeautje, één tip: kerst in een confituurpot: gran-hohoho-la.
Of maak hem gewoon als kerstcadeautje voor jezelf. Waarom ook niet?



-          2 cups gerstvlokken

-          1 cup havermout

-          ¼ cup amandelen, grof gehakt

-          ¼ cup walnoten, grof gehakt

-          4 el kaneel

-          ½ el speculaaskruiden

-          1 el gemberpoeder

-          1/3 tl zout

-          3 el lijnzaad, opgelost in 3 el heet water

-          ¼ cup neutrale olie zoals arachide- of kokosolie

-          ¼ cup agave-, rijst-, dadel- of ahornsiroop (ik vind ahorn het lekkerst, maar de andere 2 zeker ook het proberen waard) of honing ( voor de niet-vegans)

-          1 handvol gedroogde cranberries, grof gehakt

-          1 handvol gedroogde appelstukjes (appels in dunne ringen snijden, op een bakpapiertje en 60 min. drogen in de oven op 120°C)

  1. Doe de gerstvlokken, havermout, noten, kaneel, kruiden en het zout in een grote mengkom en meng alles goed door mekaar.
  2. Smelt de olie en stroop een minuutje in de microgolfoven en roer er het lijnzaad door.
  3. Meng het stroop-oliemengsel door de granen tot alles een mooi, glanzend laagje heeft.
  4. Spreid de granola uit op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak hem in ongeveer een half uur goudbruin en knapperig. Je moet wel om de tien minuten alles een keer omroeren en ja dat moet echt. Ik dacht ook “Roeren, roeren, dat zal zonder te roeren ook wel gaan.”, maar neen mensen. Neem het van mij aan: roer en u zult beloond worden. Gewoon doen.
  5. Als de granola er mooi goudbruin uitziet, haal je hem uit de oven en laat je hem op de bakplaat afkoelen. 
  6. Eens koel roer je er de cranberries en appelstukjes door, in een leuke pot, strikje errond et voilà! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten