zondag 20 december 2015

#Kerst: Chutney

Twee zomers geleden, verkeerde ik in een chutneyperiode. Ik heb zo van die obsessieve momenten. In die momenten moet ik de hele buurt van mijn experimenten cadeau doen omdat mama en papa al chutney-geïntoxiceerd geraakten. Die zomer maakte ik de heerlijkste vijgenchutney met toetsen van rode wijn, sinaasappel en kaneel, die ik liet rijpen tot kerst. Op kerstavond opende ik het potje en genoot van mijn zelfgemaakte, extreem feestelijk smakende chutney bij mijn hazelnootburger. Van zo'n dingen kan ik enorm gelukkig worden. 

Deze zomer dacht ik er helaas niet aan om vijgen-sinaasappelchutney te maken. Bij gebrek aan een genoteerd recept, kan ik jullie nu ook enkel jaloers maken met het feit dat ik die chutney ooit kon maken en eten. (ik probeer het volgende zomer nog eens en dan krijgt u volgend jaar een vijgen-sinaasappel-chutneyrecept van mij cadeau met de feestdagen) 

Toch staat sindsdien chutney een beetje gelijk aan feest en kon ik niet echt anders dan een nieuw chutneyreceptje te bedenken als foodcadeautje voor deze feestdagen. Ik presenteer u mijn pittige appel-cranberrychutney!


Spicy appel-cranberry-chutney




      
  •          2 teentjes look, fijngehakt
  •          1 rode ui, fijngesnipperd
  •          een flinke scheut calvados
  •      4 appels, geschild en in stukjes
  •           2 koppen cranberry's
  •      1 chillipepertje met zaadje voor extra vuur
  •           Sap van 1 citroen
  •          1 mandarijn in schijfjes
  •          Kaneel, naar smaak
  •          Peper en zout
  •          Komijn en gemberpoeder, naar smaak
  1. Verhit wat olie in een kookpot en stoof hierin de fijngesnipperde ui een vijftal minuten aan. Voeg de fijngehakte look en het fijngehakte chillipepertje (met of zonder zaadjes) toe en laat even meestoven.
  2. Blus met een scheutje calvados (optioneel) en voeg de appelstukjes, citroensap, mandarijnschijfjes en cranberry's toe.
  3. Kruid met peper, zout, kaneel, eventueel wat komijn en gemberpoeder. Ik plaatste hier geen hoeveelheden bij omdat ik vind dat je hier zelf wat moet proeven. Maak er jóuw eigen chutney van, druk er je eigen stempel op door te variëren met de (hoeveelheden) van de kruiden. Ik hou persoonlijk wel van een kruidige chutney, maar misschien heb jij het liever subtiel. Experimenteer!
  4. Laat de chutney een kwartiertje pruttelen op een laag vuurtje.
  5. Giet de chutney in gesteriliseerde potten. Omdat hij weinig suiker bevat, kan je deze chutney geen eeuwen bewaren. Afgesloten moet anderhalve week in de koelkast wel lukken, maar langer heb ik het me nog niet durven riskeren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten