donderdag 17 maart 2016

Nóg een bowl: mijn quinoabowl en ik...



Je komt thuis van die zware les, smijt je rugzak op de grond terwijl je je gelijktijdig realiseert dat er een breekbare labobril inzit en dan... dan dringt de harde realiteit door: geen mama die een mooi dampend bordje eten klaartovert. Moederziel alleen. En verhongerd. De levensproblemen van de kotstudent...

Maar geen nood! Dankbaar open je de frigo: een tuperwarepotjeswalhalla van voorbereide groentjes lacht je toe. Je vult je kom met alles waar maagje die dag zin in heeft et voilà: dinner is served. En dat aan een snelheid die zelfs die van de geroutineerde huismoeder zou kunnen beconcurreren. 


Danku, quinoabowl, Merci dat jij er bent. 


Zelfs ik kan het al eens beu worden elke dag een degelijke maaltijd voor mezelf te prepareren. Er zijn zo van die dagen... Probleem is dat koppige ik persé toch zelf wil koken, in de gedachte dat ik dan tenminste weet wat ik eet. Ben nogal een achterdochtig type, ziet u. Mijn geheim om door mijn hardnekkige principes toch niet de helft van mijn studententijd in keuken te staan? De quinoabowl! Super gezond, perfect aan te passen aan de inhoud van de koelkast en vooral: enorm snel en vooraf klaar te maken. Perfect voor de verhongerde student die 's avonds thuiskomt en binnen de 5 minuten eten op tafel wil zien staan.

De voorbereiding


Een goede voorbereiding is van cruciaal belang voor het slagen van de quinoabowl. Ik kan 3 dagen quinoabowls eten, zonder die beu te worden, simpelweg omdat ik elke zondagavond mijn koelkastje volstop met geprepareerd lekkers en zo elke dag een ander type van mijn favoriete maaltijd kan klaarmaken.

Ik voel u al aankomen: "Voorbereiden? Dat ziet ge van hier! Ik heb wel betere dingen te doen". I feel ya, ik ook. Maar deze "mise-en-place" houdt niet veel meer in dan een kleine 30 minuten groeten snijden, stomen en grillen. Oké, er zullen een snijplank, een mesje en misschien zelfs een dunschiller zullen moeten worden afgewassen, maar dat lijkt me nu nog net wel mee te vallen. Niets gecompliceerds dus en dit half uurtje maakt dat je de komende 3 dagen nog geen 5 minuten aan "koken" zal moeten besteden. Geen druk, doe vooral uw zin, maar hoe beter en gevarieerder de voorbereiding, hoe beter de bowl.
Enkele dingen om u op die eenzaam zielige zondagavonden (we kennen ze allemaal, toch?) mee bezig te houden :


  • Quinoa koken. Vrij cruciaal voor een dergelijke bowl. De ratio is 1 kop quinoa voor 2 koppen water. Voeg optioneel een bouillonblokje, wat kurkuma (voor een warmgele kleur) en veel zwarte peper (een kankerkiller van jewelste in combinatie met de kurkuma) toe. Laat zachtjes pruttelen tot de quinoa alle water heeft opgeslorpt een de "staartjes" van de zaden zijn losgekomen. Laat afkoelen en bewaar in de frigo.
  • Stoom een broccoli. Doneer desnoods een paar roosjes aan een kotgenoot als je vreest dat je het ding zelf niet helemaal op zal krijgen. (no waste enzo)
  • Gril worteltjes, courgette,zoete aardappel, paprika of aubergine. Poepsimpel, maar zo lekker. Snijd de groente in blokjes of reepjes, besprenkel met wat olijfolie, peper en zout en gril ze in de oven tot ze goudbruin en krokant zijn. Bewaar de groentjes in aparte potjes in de koelkast.
  • Was sla en bewaar ze droog in de slazwier in de koelkast. Zo gaat ze gegarandeerd tot vrijdag mee.
  • Marineer tofu of tempé en bak hem in de oven of in een hete koekenpan.
  • Maak je favoriete dressing en bewaar hem in een bokaaltje in de koelkast.

De assemblage





Hét stappenplan 




(En ja, er staat 2 keer "stap 2" in het fameuze stappen plan. En ja, ik probeerde dat elegant op te lossen door daar in Paint een acccentje bij te foefelen. En ja, ik hoor eigenlijk nog net wel tot 5 te kunnen tellen...)


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen