zaterdag 31 augustus 2013

Het grote gooi-nooit-amandelpulp-weg-plan


Wat met de restjes amandelpulp van homemade amandelmelk ? Chocoladecruesli natuurlijk! 
Uit mijn post over amandelmelk zal wel al gebleken zijn hoezeer ik het weggooien van voedsel haat. Dat is een  immens probleem (laat ons wat overdrijven) als je amandelmelk (of gelijk welke andere notenmelk) maakt, aangezien je altijd notenpulp overhoudt waar - op het eerste zicht- weinig mee te beginnen valt. Ik maakte er al een 2e portie amandelmelk van, die het met wat extra smaakmakers prima deed hier bij ons thuis, maar ik had nog steeds wat pulp over.  Daar moest iets mee gedaan worden! 
Na er eens goed over nagedacht te hebben, besloot ik mijn restje amandelpulp te verwerken in cruesli. Niet zomaar cruesli, maar chocoladecruesli. U ken dat allemaal waarschijnlijk wel: de chococrunchy uit de Aldi (de favoriet van mijn papa) of de iets chiquere versie van Quaker of Kellogg’s. Allemaal super lekker, maar bomvol suiker, vet en andere dingen ik mijn nuchtere maag ’s ochtends (en niet alleen dan) liever bespaar.

Gelukkig voor de chococrunchyliefhebbers ( ik geef toe dat ik daar stiekem ook bij hoor), kan het ook anders. Met dit recept maak je niet alleen in no time nagenoeg exact dezelfde chocoladecruesli als uit de winkel, je kan er ook je overgebleven amandelpulp in kwijt én het is stukken gezonder. Bovendien is deze cruesli de ideale manier om wat superfoods in je ontbijt te verwerken, zoals cacaonibs, lijnzaad en zonnebloempitten. Ook hier weer geldt dat je met het recept naar hartenlust kan variëren, zolang je maar ongeveer dezelfde hoeveelheden vaste dingen en vloeistof behoudt.
-          Pulp van 100g amandelen= wat overschiet na het maken van amandelmelk
-          3 el gedroogde kokos
-          2 el boekweit
-          3 el roggevlokken
-          6 el havermout
-          3 el zonnebloempitten
-          3 el cacaonibs
-          1 klein handje hazelnoten of andere noten naar keuze, grof gehakt
-          Snuifje zout
-          1 el lijnzaad
-          6 kleverige dadels, in heel kleine stukjes
-          5 el heet water


  1. Meng het lijnzaad, de dadels en het water onder elkaar en laat even staan. Dit zal de “lijm” worden die de cruesli samenhoudt.
  2. Roer intussen alle overige ingrediënten door elkaar en roer er tot slot het lijnzaadpapje door.
  3. Verdeel de granenmix over een met bakpapier beklede bakplaat en druk goed aan.
  4. Bak de cruesli op 180°C in ongeveer 30 minuten goudbruin.
  5. Bewaar hem in een luchtdicht afgesloten pot.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten