dinsdag 27 mei 2014

Wake me up Mokka-Ijs



Alles schreeuwt “vakantie”, maar stapels boeken en notities drukken mij hardhandig met de neus op de feiten. Juni staat voor de deur en juni is alles behalve een plezierige maand. Juni= examens. Examens zijn bij mij dan weer rechtstreeks verbonden met een acuut gebrek aan slaap. Ik weet maar al te goed dat het voor het optimaal benutten van je concentratie – en leervermogen alles behalve een goed idee is om tot een kot in de nacht bewijzen, formules en andere ongetwijfeld “ontzettend nuttige” leerstof in je hoofd te drammen, maar gezien mijn niet al te moordend leertempo zit er vaak niet veel anders op.
En dan gaat een mens op zoek naar oplossingen. Dingen die je wakker kunnen houden.  Ik ben niet het type dat tijdens de examenperiode overleeft op Redbull, Nalu en ander giftig spul. Geef mij maar de alternatievere, doch efficiënte methodes: kwartiertje yoga in de tuin, een paar keer rond het huis rennen en indien ik echt bijna ter plekke in slaap val is een ijskoude douche mijn ultieme redding.  
 Al die pepmiddeltjes weten mij meestal behoorlijk lang op de been te houden, maar op een gegeven moment gaat het gewoon echt niet meer en moet ik al eens (compleet tegen mijn eigen principes) naar een tas koffie grijpen. U moet weten dat ik koffie echt afschuwelijk vind. De enige manier waarop ik het zwarte goedje naar binnen krijg, is in combinatie met een halve liter melk en 7 suikerklontjes. 
Nu bedacht ik dat ik wel graag mokka-ijs lust en mokka-ijs is eigenlijk koffie, dus waarom zou ik tijdens de examens niet gewoon een bol extreem koffierijk vegan mokka-ijs (mét chocoladestukjes ) kunnen eten in plaats van zo’n vieze kop koffie naar binnen te gieten? Dat zou het leren toch al een pak aangenamer maken en in het beste geval word ik er nog een beetje wakker van ook. 

Oké, ik geef toe dat het gewoon een zwak excuus is om weer eens ijs te kunnen eten, maar in tijden van examens, mag je jezelf toch al eens een pleziertje gunnen, niet? 

Wake me up mokka- ijs (vegan, suikervrij)

 



-          500 ml sojayoghurt
-          500 ml sojamelk
-          2 bananen
-          1 kopje sterke koffie
-          3 el gemalen koffiebonen
-          2 el oploskoffie
-          3 el cacaopoeder
-          1 schepje stevija, naar smaak
-          1 el vanille puddingpoeder
-          2 el dadelstroop
-          ½ tl xantana, optioneel
Voor de chocoladestukjes
-          3/4 cup kokosolie
-          1 cup cacaopoeder
-          1 snuifje zout
-          ¼ cup sojamelk
-          2 el honing, agave, dadelsiroop…

  1. Maak eerst de chocolade:
    Smelt de kokosolie met de sojamelk en de stroop in de microgolfoven. Roer alles even door elkaar en meng er dan het cacaopoeder en het zout onder.
    Bekleed een diepvriesbakje met wat plasticfolie en giet er het chocolademengsel in. Laat de chocolade hard worden in de diepvriezer.
  2. Voor het ijs doe je gewoon alle ingrediënten in de blender. Mix een minuutje op volle snelheid tot je een donkerbruine, smeuïge chocolademilkshake-achtige massa krijgt. Giet deze in de ijsmachine en draai ijs volgens de instructies van de machine.
  3. Terwijl het ijs draait, kan je de chocoladeplak in kleine blokjes snijden. Bewaar de chocoladeblokjes in het diepvriesbakje in de vriezer.
  4. Wanneer het ijs klaar is, dit duurt ongeveer 25 minuten, schep je het in een diepvriesbakje en roer je er de chocoladestukjes door. Laat het mokka- ijs nog een drietal uur opstijven in de diepvriezer.
  5. Schep bolletjes,  eet  and wake up :)

    Opmerking: Als je het ijs langer laat opstijven zal het keihard worden. Dit is normaal en onvermijdelijk bij zelfgemaakt, vegan ijs. De oplossing is al even raar als geniaal: 1 minuutje in de microgolfoven en het ijs is weer volledig schepklaar. Je kan het natuurlijk ook 30 minuten uit de vriezer laten ontdooien, maar wie heeft daar nu het geduld voor ?



1 opmerking:

  1. Ik steun u in deze ALLERLAATSTE examenperiode (van 2 weken lang, volgend jaar word het misschien wat erger, maar shhhht ;)), de tijd van collectief huilen is weer aangebroken ;). Je kan altijd bij mij terecht, als je iemand zoekt die zich ook wakker probeert te houden? Dan ben je bij mij aan het juiste adres :).
    Alvast veeeeeel succes!

    BeantwoordenVerwijderen