woensdag 2 juli 2014

Bloemkool, anders bekeken



Ik begin er sterk van overtuigd te raken dat ik een zesde zintuig bezit. Je gelooft me niet? Wel, ik zal het even demonstreren met een kort associatiespelletje. Wedden dat ik perfect weet welke trefwoorden jij met het woord “BLOEMKOOL” associeert? Schrijf ze even op een blaadje en kijk dan helemaal onderaan deze post*.
En? Ik weet het, mijn bovennatuurlijke krachten kunnen een beetje creepy overkomen. Laat er u vooral niet door afschrikken en lees rustig verder ;)


Oké, toegegeven: om te voorspellen dat je bloemkool zou linken aan bloempatatjes, kaassaus en saucissen, moet je waarschijnlijk niet over een zesde zintuig beschikken. Maar toch …  
    
Bij mij roept bloemkool steevast herinneringen op aan mijn oma’s keuken. Toen ik klein en nog geen vegetariër was, ging ik elke vrijdagavond bij oma en opa eten. Op tafel stonden dan steeds van die niet bepaald vegetariërvriendelijke, oervlaamse klassiekers. U kent dat wel: witloof met hesp en kaassaus, stoverij met frieten of steak met pepersaus. Om de zoveel weken kwam er tot mijn grote vreugde ook wel eens bloemkool op mijn bordje terecht. Jammer genoeg steeds vergezeld van zijn traditionele bordpartners (ooit komt dit woord in Van Dale, zeker van). Ik ga niet beweren dat ik daar trauma’s aan heb overgehouden, maar het zal toch niet veel schelen. Tot  grote frustratie van oma, opa, mama en papa ben ik nooit echt gek geweest op vlees en Vlaamse kost. Die vrijdagavonden waren voor mij (op het dessert na) dan ook nooit echt een feest en vaak zat ik als laatste nog aan tafel, met lange tanden door mijn hoopje stoofvlees te roeren.

Om een lang verhaal kort te maken: bloemkool, het kan ook anders.
Deze groente heeft zoveel meer potentieel dan je zou vermoeden. Op mijn “Bloemkool-experimenten-lijstje” (de ene mens heeft een bucketlist, de andere … Nouja, ik leid nu eenmaal een leven met bitter weinig spanning ;) ) staan onder meer: bloemkoolpizzabodem, bloemkoolrijst, bloemkoolbrownies en nog meer van dat leuks. Maar omdat verandering best niet te ingrijpend gebeurt en de wereld mij nog niet meteen klaar lijkt voor brownies met bloemkool, stel ik voor dat we beginnen met een zuiderse getinte bloemkoolpasta. Gebakken bloemkoolroosjes vergezeld van (zongedroogde) kerstomaatjes, olijfjes, kappertje, tomatensaus, chili en mijn variatie op Pangritata**.    

           
Getest én goedgekeurd door mijn oma, saucissenlover in hart en nieren, dus dat wil veel zeggen. 


** Pangriwatte?!              
Pangritata, ook wel “Parmezaan van de armen” genoemd is een mengsel van broodkruim, look en kruiden, gebakken in olijfolie. Jamie Oliver gebruikt het vaak als topping op pasta’s. Ik maak hem op mijn manier en voegde aan deze versie ook nog noten toe om zo wat eiwitten in het gerecht te smokkelen.

Zuiderse bloemkoolpasta met pangritata


- 1 bloemkool, schoongemaakt en in roosjes gesneden
-  1 pak volkoren spaghetti
- 500g kerstomaten
- 250g zongedroogde tomaten 
- 250g zwarte olijven
- 75g kappertjes
- 1 rood chilipepertje, ontdaan van pitjes en fijngesneden
- 500g verse tomatensaus, liefst zelfgemaakt
- zwarte peper en zout


Voor de Pangritata

- 3 el pijnboompitten
- 3 el zonnebloempitten
- 3 el edelgistvlokken
- 1 handvol gemengde noten
- 1 sneetje oud, geroosterd brood
- ½ teentje look
- zwarte peper, zout en chilipoeder


  1. Snijd de bloemkoolroosjes in dwarse plakjes en bak ze in wat kokos- of olijfolie aan in een wokpan tot ze goudbruin kleuren. Voeg een scheutje water toe, zet het deksel op de pan en stoom de plakjes verder beetgaar.
  2. Kook de spaghetti gaar volgens de instructies op de verpakking.
  3. Snijdt intussen de kerstomaten in kwartjes en snijdt de zongedroogde tomaten en de kappertjes grof. Snijdt de olijven in ringetjes en hak de chilipeper fijn.
  4. Warm de tomatensaus op en schep de samen met de bloemkoolplakjes, tomaten, olijven, kappertjes en chilipeper door de spaghetti.Wie wil kan er nog enkele lepels van de kruidenolie van de zongedroogde tomaatjes en balsamicoazijn over scheppen.
  5. Nu heb je nog snel even tijd voor de notentopping:     
    Rooster de pijnboompitten en zonnebloempitten in een droge koekenpan.   
    Maal de andere noten, look, het brood en de edelgistvlokken fijn in een kruidenmolen.Schep de pitten door de gemalen edelgistvlokkenmix en kruidt met peper, zout en chilipoeder.
  6. Schep een stevige portie bloemkoolpasta in een diep bord. Zet het kommetje met de Prangritata op tafel, zo kan iedereen zichzelf bedienen.


 













* Tromgeroffel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten