zaterdag 19 januari 2013

De geheimen van de Dikke Vegetariër



Mijn eerste vegetarische kookboek was de Dikke Vegetariër, een ongelofelijk dik boek met meer dan 1000 recepten. In het begin had ik echt spijt dat ik het boek gekocht had. Ik kende de helft van alle ingrediënten die je voor de gerechten nodig had niet en bovendien staan er geen foto’s in het boek, waardoor ik na een jaar nog altijd niets uit het boek gemaakt had. Het boek zette me dan wel niet tot actie aan, maar ik heb er wel ontzettend veel uit geleerd, want naast al die recepten staat het boek ook vol productinformatie, tips, variaties, smaakcombinaties enz.
Een tijdje geleden vond ik dat het nu toch echt wel eens tijd werd dat ik me eens aan een van die 1000 recepten waagde. Het werd de Zuid-Amerikaanse quinoasalade. De eerste keer maakte ik ze volledig zoals ze in het boek stond. Tot mijn grote verbazing was het echt lekker. Ondertussen is deze salade één van de favorieten bij ons thuis en heb ik er ook al een heleboel dingen aan toegevoegd.
Mijn besluit: De Dikke Vegetariër is een fantastisch kookboek, maar door het ontbreken van foto’s moet je wel het lef en de fantasie hebben om de pareltjes achter die soms ietwat raar klinkende titels de ontdekken.
Eén van mijn voornemens van dit jaar is om minstens 5 gerechten uit het boek te maken en te fotograferen.
Heb jij ook een exemplaar van De Dikke Vegetariër in de kast liggen of zag je hem onlangs staan in de bib? Haal hem dan snel van onder het stof of uit het boekenschap, sla hem open en ga aan de slag! Laat hieronder een berichtje achter en help mij mee de geheimen van de Dikke Vegetariër te ontrafelen …

Zuid-Amerikaanse quinoasalade

Ingrediënten

-          2 kopjes quinoa
-          2 rode paprika’s
-          2 zoete aardappels
-          1 kleine rode ui
-          2 avocado’s
-          1 pakje vegetarisch worstjes van 150 g
-          2 handen gemengde pitten en zaden: sesamzaad, pijnboompitten, zonnebloempitten …
Voor de dressing
-          2 el limoensap
-          1 el koolzaadolie
-          een snuifje chilipoeder

Bereiding


  1. Bereid de quinoa volgens de instructies op de verpakking en laat hem afkoelen.
  2. Snijd intussen de paprika’s in kwarten en plaats ze onder de grill.
  3. Schil de zoete aardappels, snijd ze in kleine blokjes en stoom deze beetgaar.
  4. Snipper de rode ui heel erg fijn en snijd de avocado’s in blokjes.
  5. Haal de paprika’s uit de oven als ze bijna verbrand zijn en ontvel ze.
  6. Snijd ze vervolgens in stukjes en kruid met Italiaanse kruiden. 
  7. Rooster de pitten in een koekenpan.
  8. Snijd de knakworstjes in stukjes en bak ze krokant in de koekenpan.
  9. Meng nu de paprika’s, zoete aardappelblokjes, de ui, de avocado en de worstjes onder de afgekoelde quinoa.
  10. Maak nu een dressing door alle ingrediënten krachtig door elkaar te schudden in een confituurpotje.
  11. Giet de dressing over de salade.
  12. Werk af met de geroosterde pitten.

Tip: Weinig tijd? Gebruik dan gegrilde paprika’s uit blik.

1 opmerking:

  1. Wauw, heerlijk recept.. Inderdaad pittig boek, maar met deze recepten zeker de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen