zondag 6 december 2015

Over kerst, cadeautjes en rendierkeutels

Het is december!!!!! 
Nu is het eindelijk sociaal aanvaardbaar om over Kerst te beginnen. 

Laat ons meteen to the point komen. Voor mij is het veel meer dan dat, maar voor velen is Kerst= cadeautjes. 

Niet zo verwonderlijk, want een cadeautje krijgen is altijd fijn. Dat hoeft niet altijd iets immens duur of groot te zijn. Onder het motto "wie het kleine niet eert ..." ben ik fan van foodcadeautjes. 

Het betreft hier erg kleine, schattige cadeautjes, die men ook wel eens zo mooi "attenties"  noemt. Deze zijn zo ontzettend leuk om achter de hand te hebben in deze periode van het jaar, waarin bezoek al eens wat vaker binnen durft te vallen. Ik refereer hierbij graag naar mijn zielige kotkersttraditie: Nigella's Christmaskitchen. Bij gebrek aan tafelgenoten, eet ik -zodra mijn hoofd " Kerst" begint te scanderen  (ergens eind september dus ...)- samen met Nigella, die me toont hoe gezellig koken in deze periode van het jaar al niet kan zijn. Wel nu, hebben we allemaal wel al die aflevering (en alle andere) van Nigella's Christmas Kitchen gezien, waarin Nigella - nog net niet met dwarrelende sneeuw en een "O denneboom"-zingend kinderkoor op de achtergrond- fudge en ander lekkers maakt om op het einde van een van haar vele kerstdiners aan haar gasten mee naar huis te geven. Niemand kan je zoveel zin doen krijgen om met kerstmuziek, kaarsjes, kerstlichtjes en kerstbomen de keuken in de duiken op Christmaspudding of Minced Meat tarts te bakken.



(Indien u nog nooit een aflevering van Nigella's Christmas Kitchen gezien heeft, dient u deze nu meteen te bekijken. Ken uw instant-kerstgezelligheidsklassiekers!) 

Onder invloed van Nigella , heb ik me dan ook plechtig voorgenomen later als ik "groot" ben de hele maand december en januari allerlei lekkers voor bezoek, buren, vrienden en familie klaar te hebben in mijn keuken die immer naar versgebakken appel-kaneeltaart zal ruiken.*Droomdroom...* 

Voorlopig houd ik het in december en januari bij blokken *Weenween...*

Voor wie echter nu al groot is, stel ik voor dat u in mijn plaats de traditie reeds start. Om u daarbij te helpen, overspoel ik u deze maand met simpele recepten voor zelfgemaakte lekkernijen om iedereen die je lief is blij mee te maken. 

Laat er ons meteen invliegen met het eenvoudigste, maar misschien niet meest aantrekkelijke recept dat ik voor u klaarstaan heb, namelijk: rendierkeutels. 

Misschien doet de naam u niet meteen naar de keuken rennen om dit eenvoudige receptje uit te proberen. Hopelijk wordt u wel enthousiast wanneer ik u vertel dat het hier om de ultieme zout-zoet-knapperig combinatie gaat: amandelen omhuld met een jasje van donkere chocolade en besprenkeld met wat zeezout. 

Of hoe smaken in je mond zo perfect kunnen samenvallen dat je spontaan een vreugdedansje maakt. (Zo gelijk een elf, springend met uw voeten tegen elkaar enzo ;) )

Rendier keutels aka gezouten chocolade-amandelen


  • 1  handvol amandelen
  • 3 el chocolade naar keuze, bij voor keer min 75%, gesmolten (in 1 min microgolfoven of au bain marie) 
  • Zeezout of himalaya pink salt (voor een fancy roze look)


Dit valt amper een recept te noemen...
  1. Roer de chocolade door de amandelen.
  2. Spreid de amandelen uit op een bakpapiertje en laat ze een nachtje uitharden op kamertemperatuur.
  3. Hussel er nog wat zout door.
  4. Verpak de amandelen in mini-weckpotjes, zakjes of doosjes.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten