zondag 13 december 2015

#Kerst: home-made ketchup

Zelf compleet zoetigheidverslaafd  zijnde, was het wat moeilijker om hartige eetcadeautjes te bedenken. Toch bracht een korte Pinterestzoektocht me meteen bij zinnen: er is zoveel hartig lekkers! Verleid door de idee van zelfgemaakte ketchup, toverde ik wat tomaten met ander lekkers om tot mijn eigen ketchup. 

Plan was om mijn flesje cadeau te geven aan mama (een "zomaar"-cadeautje, want het was nog lang geen Kerst toe ik dit recept uitprobeerde), maar helaas sneuvelde mijn ketchup al half tegen de vrijdag erop (ketchup is gewoon ook lekker bij alles ...) En een halve fles ketchup cadeau geven, leek me nu ook niet meteen sympathiek.

 Houd u dus een beetje in wanneer u voor dit foodcadeautje gaat en laat nog wat over om weg te geven ;)


Home-made ketchup


  • 2 blikken goeie kwaliteit hele tomaten (dus geen stukjes) of vers (mocht je dit recept in de zomer tegenkomen en de tomaten in het seizoen zijn)
  • 3 tenen  look, gepeld
  • 1 ui, gepeld en in parten
  • 1 el appelazijn
  • rijststroop, suiker of een snuifje stevia  naar smaak
  • Een flinke snuf zout
  1. Leg de look en ui op een ingevette ovenschaal en rooster ze even onder de gril.
  2. De de tomaten samen met de suiker in een pan en laat ze 10 minuten zachtjes koken zodat het vocht verdampt en de tomatensaus indikt. Verleng de kooktijd voor een dikkere ketchup.
  3. Doe de tomaten, de gegrilde ui en look samen met de azijn en zout in de blender en mix tot een mooie gladde saus. 
  4. Giet de ketchup in een gesteriliseerde fles of bokaal en laat hem afkoelen en indikken in de koelkast.
  5. Versier je fles met een mooi label en maak er iemand blij mee. 
Cadeautip: Geef er een falafelmix, een pak speciaal naanbrood en wat leuke servetjes bij. Een stiekem vegetarisch cadeautje voor een instant zaterdagavondmaal.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten