zondag 3 augustus 2014

Lasagna rustica

Ik denk dat alle jongeren zo wel iets hebben dat ze later anders willen doen dan hun ouders. Meestal houden die dingen dan verband met hun eigen opvoeding en vinden die voornemens hun oorsprong in frustraties over hun eigen ouders. Zelf vind ik dat ik niet moet klagen over mijn opvoeding en toch heb ik ook zo’n voornemen, al is het niet zo’n ingrijpend en zullen mijn ouders zich vast niet aangevallen voelen, moesten ze dit lezen.

Mijn voornemen: een vaste lasagnadag invoeren. Mhm, ik ben altijd al een ambitieuze ziel geweest ;)


Ik verklaar mij nader. Veel huishoudens hebben een vaste spaghettidag in hun weekmenu ingepland. Wij niet, maar toch eten we zo goed als elke week wel eens spaghetti (en dan vaak ook meerdere dagen na elkaar aangezien we altijd veel te veel klaarmaken). En neen, ’t is niet dat mij dat frustreert-Ik heb niks tegen spaghetti- maar ik lust zóveel liever lasagna. Echt waar, de Italiaan die dat heeft uitgevonden, verdient wat mij betreft een standbeeld. Wat zeg ik. Een nobelprijs. Op z’n minst.

Jammer genoeg heeft lasagna bij ons thuis de status van “ veel werk” en eten we het daarom maar een paar keer per jaar. Oké, het vraagt een beetje meer tijd, maar eens je dat eerste hapje van die Italiaanse laagjes neemt, vergeet je dat meteen.

Ik twijfel er niet aan: lasagnadag, dat wordt een hit, een wekelijkse feestdag, zoiets.

Jaja, toekomstmuziek. Ik kijk er al naar uit. 


P.S: Voor wie nu al “groot” genoeg is en voldoende macht heeft over het weekmenu om ingrijpende veranderingen als een lasagnadag in te voeren, volgt hieronder mijn recept voor veggie, gezondere lasagna.Buon appetito!

Lasagna rustica




Voor de tomatensaus

- olijfolie
-  3 rode uien, grof gesneden
- 3 teentjes look, geperst
- 1 chilipeper, van zaadjes ontdaan en fijngehakt
- 1 el van elk: tijm, oregano, marjolein, gedroogde basilicum, rozemarijn
- zwarte peper en kruidenzout naar smaak
- 1 el ketchup
- 1 tl suiker of honing
- 2 blikken tomatenblokjes (= 800g)
- 250g quorngehakt


  1. Stoof de ui, look en chili enkele minuten aan in de olijfolie. 
  2. Voeg de kruiden, ketchup, peper en zout toe. 
  3. Doe er de tomatenblokjes, quorn en suiker bij. 
  4. Roer alles goed door elkaar en breng enkele minuten stevig aan de kook.
  5. Zet het vuur lager en laat de saus nog zo’n 45 minuten pruttelen tot ze mooi is ingedikt.


Voor de bechamelsaus

- 2 el gesmolten kokosolie (of boter)
- 2 el bloem
- 750 ml halfvolle melk
- zwarte peper, zout en nootmuskaat naar smaak
- straaltje citroensap

  1. Smelt de kokosolie in een kleine kookpot en roer er de bloem door met een garde.
    Laat het bloem-oliemengsel bakken tot het droog is en naar biscuit begint te geuren. 
  2. Voeg de melk in kleine beetjes toe. Ik begin telkens met een klein beetje om alle brokjes bloem weg te kunnen roeren. Eens je een glad, homogeen “deegje” hebt, kan je weer wat melk toevoegen. Ga zo door tot een gladde, dikke bechamelsaus. Kruid af naar smaak met citroensap, peper, zout en citroensap.

Opmerking: Mocht de saus te lopend zijn, heb je een aantal opties (de ene al wat lijnvriendelijker dan de andere) om ze in te dikken:

  • Roer er 1 volledig ei door: snel roeren om gestolde eiwitbrokjes te voorkomen is de boodschap!
  • Voeg wat xantana toe en mix een minuutje met de staafmixer.
  • Los een lepeltje maizena op in water, roer dit door de bechamel en breng terug even aan de kook.


Lasagne maken

- 2 courgettes, in plakken, gegrild
- 2 aubergines, in dunne plakken, gegrild
- 2 gegrilde paprika’s, in dunne schijfjes
- 1 pak lasagnebladen (ik gebruikte speltlasagne)
- 200g feta
- 1 tomaat, in dunne plakjes
- enkele basilicumblaadjes


  1. Vet een grote, diepe, rechthoekige ovenschotel in met wat olie. 
  2. Bedek de bodem met een dun laagje tomatensaus en bedek met een laag lasagneblaadjes. 
  3. Schik de helft van de gegrilde groenten en 50g verkruimelde feta over de lasagneblaadjes en dek af met nieuwe pastabladen. Schep hierop een laag tomatensaus, dek af met lasagnebladen en schep daarop dan een laag bechamel. Dan weer een laag groenten met feta en vervolgens nog een laag tomatensaus, afgedekt met lasagneblaadjes.
  4. Als alles goed zit, heb je nu nog 100g feta en voldoende bechamel over voor 1 laag. Mix de resterende bechamelsaus met de feta en schep deze bovenop de laatste laag lasagneblaadjes.
  5. Werk de lasagne af met enkele schijfjes tomaat en een paar blaadjes basilicum en bak hem in 35 minuten gaar op 180°C in de oven.

1 opmerking: